دکتر بابک باختر بازویی محکم در درمان کووید 19

دکتر بابک باختر بازویی محکم در درمان کووید ۱۹

دکتر بابک باختر بازویی محکم در درمان کووید ۱۹

دکتر بابک باختر بازویی محکم در درمان کووید ۱۹

لاکتوفرین گلیکوپروتینی ست که طی فرایند فیلتراسیون از شیر انسان.گاو و شتر و کلا پستانداران تهیه می شود ساختار مولکولی ان در انواع مختلف شبیه هم می باشد بجز لاکتوفرین شتر که مختصر تغییری در ساختار مولکولی دارد.

لاکتوفرین به اهن باند شده و باعث جابجایی ان در خون می شود .خواص مولتی بیولوژیک ان باعث مطرح شدن ان بعنوان مکملی ارزشمند شده است.اولین بار در سال ۱۹۸۷ خاصیت ضد ویروسی ان مطرح شد و در حال حاضر بعنوان یک انتی ویرال وسیع الطیف.انتی فونگال(ضد قارچ) و انتی باکتریال شناحته شده است مضافا به اینکه ضد التهاب قوی و همچنین ایمینو مدولاتور موثری نیز می باشد.

شارژ الکتریکی در سطح مولکولیLF مثبت می باشد و می تواند با مولکول های با شارژ منفی باند شود مانند لیپو پلی ساکاریدها ،و گلیکوزامینوگلیکان که از این حیث کلید اصلی خاصیت انتی ویرال ان مشخص می گردد.طیف گسترده انتی ویرال LF شامل HPV ، H1N1، RSV، SARSCOV و ویروس دانگ ، ادنوویروس، اکتوویروس و بسیاری از ویروس های دیگر می باشد.مهمترین اثر LF در فاز اولیه (amplication phase) از باند شدن ویروس به سلول میزبان است که مانع این واکنش می شود و بعنوان مکملی مهم در درمان کووید ۱۹ شناخته شده است.قسمت مجاور N Terminal لاکتوفرین بشدت قلیایی ست که خاصیت انتی ویرال انرا تقویت می کند

ثابت شده HSPGs(هپاران سولفات پروتوگلیکان ) که در سطح سلول های میزبان پخش شده است توسط LF اشغال می شود و به ان می چسبد و از ورود ویروس SARS-COV19 طی پروسه ای ثانویه جلوگیری میکند.

( هپاران سولفات یک پلی ساکارید است که در بافت های بدن اغلب جانداران وجود دارد و از اجزای مهم ماتریکس بیرون سلولی و غشا قاعده ای ست.)

چیزی که تا کنون مشخص شده عملکرد گیرنده DC-SICN بعنوان فعال گیرنده ACE2 ست و زمانی که توسط LF باند شود عملکرد ACE2 مختل می گردد.

رسپتور اولیه و اصلی SARS-COV 19 ، در واقع ACE2 می باشد که ویروس از طریق عامل S خود به ان می چسبد اما در سطح سلول میزبان عوامل و گیرنده های دیگری نیز وجود دارد که بواسطه تسخیر شدن توسط LF بطور غیر مستقیم مانع از فعالیت و عملکرد ACE2می شوند مانند LDL، HSPGS، و مهمترین ان DC- SIGN می باشد.

افزایش فاگوسیتور و اپتوز ویروس از عملکردهای دیگر این ماده طبیعی می باشد.متعادل کردن سیستم ایمنی و دخالت در طوفان سیتوکینی و افزایش فعالیت Nk از فعالیت های دیگر LF است.

بطور خلاصه در مطالعه کوتاه مدتی که روی ۴۰ بیمار انجام شده در صورتی که در اوایل بیماری های ویروسی از لاکتوفرین بعنوان درمان کمکی استفاده شود نقش بسیار ارزشمندی در کنترل بیماری خواهد داشت همچنین در تمام فازهای بیماری می شود از این درمان کمک گرفت.

 

مقاله بابک باختر

 

 

 

1 دیدگاه

  1. بسیار عالی .دکتر باسوادی هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

هفت − هفت =

118 ایران بابک باختر درمان کووید 19 دکتر بابک باختر دکتر بابک باختر بازویی محکم در درمان کووید 19 دکتر بابک باختر درمان کووید 19
118iran
WordPress SEO fine-tune by Meta SEO Pack from Poradnik Webmastera