دکتر زاگرس حسنیانی در مهاباد

دکتر زاگرس حسنیانی در مهاباد

دکتر زاگرس حسنیانی در مهاباد

دکتر زاگرس حسنیانی در مهاباد

 

فعالیت:

متخصص قلب و عروق

نظام پزشکی: ۵۰۹۸۸

پذیرش:

شنبه الی پنج شنبه

۳:۳۰ الی ۹

تلفن:

۰۴۴-۴۲۲۲۸۳۶۲

۰۴۴-۴۲۲۳۶۶۵۱

آدرس:

آذربایجان غربی , مهاباد , خیابان صلاح الدین ایوبی , ساختمان داودی , طبقه اول , واحد ۳

 

توضیحات:

پژواک‌نگاری قلب[۱] یا اکوکاردیوگرافی (به انگلیسی: Echocardiography) که به آن “سونوگرافی قلب” یا “اکوی قلب” هم گفته می‌شود روشی غیر تهاجمی است که با استفاده از امواج صوتی، ساختمان داخلی قلب به تصویر کشیده می‌شود و در حقیقت به عنوان استاندارد تشخیص بیماری‌های قلبی تلقی می‌شود.

انواع اکوکاردیوگرافی :

پژواک‌نگاری قفسه‌گذر (Transthoracic Echocardiography)

شایعترین نوع اکوکاردیوگرافی است که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک روش بدون درد و غیر تهاجمی است. غیر تهاجمی بدین معنا است که هیچ گونه جراحی بر روی بدن انجام نشده و هیچ وسیله‌ای نیز به داخل بدن شما وارد نمی‌شود

پژواک‌نگاری تنشی (Stress Echocardiography)

این نوع از اکوکاردیوگرافی در حقیقت جزیی از تست استرس قلب (cardiac stress test) محسوب می‌شود. در این تست بیمار با مصرف دارو یا ورزش زیر نظر پزشک باعث افزایش ضربان قلب خود می‌شود. بعضی از ناهنجاری‌های قلبی مثل بیماری عروقی قلب در صورت افزایش ضربان قلب آسانتر تشخیص داده می‌شوند.

پژواک‌نگاری مری‌گذر(Transesophageal Echocardiography)

آئورت و بعضی قسمت‌های قلب از راه پژواک‌نگاری قفسه‌گذر به سختی بررسی می‌شوند از این‌رو در صورتی که پزشک نیاز به بررسی این قسمتها داشته باشد از پژواک‌نگاری مری‌گذر استفاده می‌کند. در این حالت کاوشگر دستگاه اکوکاردیوگرافی که به انتهای یک لوله منعطف متصل شده از راه دهان وارد مری شده و از راه مری ساختمان‌های پشت قلب بررسی می‌شود.

پژواک‌نگاری قلب جنین (Fetal Echocardiography)

در این اکو قلب جنین، امکان تشخیص نارسایی‌های قلب در مراحل اولیه رشد جنین فراهم می‌شود و به دنبال آن می‌توان اقدامات درمانی را سریعتر آغاز کرد. این روش معمولاً برای بررسی بیماری‌های مادرزادی و آریتمی‌های قلب استفاده می‌شود. اکوکاردیوگرافی که اغلب از هفته شانزدهم بارداری به بعد انجام می‌شود، برای جنین و مادر خطر و عارضه‌ای ندارد و انجام آن برای تمام جنین‌ها لازم نیست .

در صورت بروز و وجود شرایط زیر نیاز به انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین احساس می شود:

شرایط مادر برای لزوم انجام اکو قلب جنین داشتن سابقه بیماری‌های قلبی مادرزادی در خانواده ،مصرف داروهای ضد انعقادی،مصرف داروهای تراتوژن در زمان حاملگی مانند الکل، آمفتامین، ضدتشنج‌ها، لیتیوم ویتامین A، وارفارین،چندقلویی،سقط مکررمادرانی که سابقه نازایی و استفاده از روش‌های کمک باروری داشته‌اندIVFNT غیرطبیعی در سونوگرافی،وجود لکه اکوژن در سونوگرافی،کودک قبلی با CHDبیماری‌های متابولیکی از جمله دیابت، فنیل کتونوری، لوپوس،بیماری‌های عفونی مثل سرخچه، سیتومگالوویروس، آنتروویروس‌ها و پاروویروس‌هاعفونت: لوپوس، پاروویروس، سرخچه، فنیل کتونوری

شرایط جنین برای لزوم انجام اکو قلب جنین:

افزایش ضخامت کیسه غده عصبی غیرطبیعی اختلالات اضطراری و عمده کاروتیپ جنین غیرطبیعی هیدروپس آریتمی قلب جنین دیستیکتومی جنین تشخیص بیماری‌های کروموزومی در دوران جنینی شک به سندرم‌های ژنتیکی از قبیل: داون، تریزومی ۱۸ و …

 

رشته فوق تخصصی اینترونشنال قلب و عروق شاخه ای ازرشته قلب و عروق است که به طور خاص با درمان مبتنی بر کاتتر (کاتتریزاسیون) در بیماری های ساختاری قلب سروکار دارد.

بسیاری از اعمال می توانند با استفاده از کاتتریزاسیون روی قلب انجام شوند. این امر معمولا شامل قرار دادن یک غلاف (شیت) در شریان ران (یا هر شریان یاورید بزرگ محیطی) و کانوله کردن قلب با کمک پرتوی ایکس (فلوروسکوپی)است.

شریان رادیال دست نیز ممکن است برای کانولاسیون استفاده شود. این روش چندین مزیت از جمله دسترسی شریان در اکثر بیماران ، کنترل آسان خونریزی حتی در بیماران تحت درمان با ضد انعقاد و افزایش راحتی را در اختیار شما قرار می دهد زیرا بیماران قادر به نشستن و راه رفتن بلافاصله بعد از عمل هستند.از مشکلات این روش می توان به اسپاسم شریان و درد ، عدم توانایی دراستفاده از کاتترهای بزرگتر مورد نیاز در برخی روشها و قرار گرفتن درمعرض اشعه بیشتر اشاره کرد.

مهمترین مزایای استفاده از قلب و عروق مداخله ای، جلوگیری اززخم و درد وبهبودی طولانی بعد از عمل باز قلب است.

آنژیوپلاستی اولیه اکنون استاندارد طلایی مراقبت از انفارکتوس حاد میوکارد است. این عمل شامل استخراج لخته ها از عروق کرونربسته شده و استقراراستنت در شریان کرونر بسته شده است .

انواع اعمال قلب و عروق مداخله ای:

۱ – آنژیوپلاستی عروق محیطی : مداخله ای با کمک بالون و استنت برای رفع تنگی شریان ها ی اندام ها و کاروتید گردن و احشا است.

۲ – مداخله کرونر از راه جلد(آنژیوپلاستی کرونر / PCI):

استفاده از آنژیوپلاستی برای درمان انسداد عروق کرونر است. بالون واردشریان انسدادی شده و برای رفع انسداد متسع می شود. استنت برای باز ماندن رگ کرونر در محل تنگی قرار داده می شود

۳ – والوولوپلاستی

با کمک بالون دریچه های قلبی تنگ (میترال ، آئورت یا ریوی) باز میشود.

۴ – اصلاح نقایص مادرزادی قلب

مداخله از راه جلد برای اصلاح نقایص سپتوم دهلیزی و بطن و بستن مجرای شریانی استفاده می شود.

۵ – تعویض دریچه

تعویض دریچه با استفاده از روشهای جلدی جایگزینی برای جراحی قلب بازاست. این کار روی دریچه آئورت ریوی و میترال انجام می شود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

هشت + هجده =

118 ایران آذربایجان غربی بانک اطلاعات مشاغل ایران دکتر زاگرس حسنیانی متخصص قلب و عروق در مهاباد دکترزاگرس حسنیانی دکترزاگرس حسنیانی در مهاباد دکترزاگرس حسنیانی متخصص قلب و عروق متخصص قلب و عروق درمهاباد متخصص قلب و عروق دکتر زاگرس حسنیانی در مهاباد مهاباد
118iran
WordPress SEO fine-tune by Meta SEO Pack from Poradnik Webmastera