دکتر علی میرزاپور در بابل

دکتر علی میرزاپور در بابل

دکتر علی میرزاپور در بابل

دکتر علی میرزاپور در بابل

نوع فعالیت:

فوق تخصص غدد و متابولیسم بزرگسالان

دیابت

تیروئید

هیپوفیز

فوق کلیه

غدد جنسی

اختلالات رشد و بلوغ

رشد و بلوغ

اختلالات هورمونی

پوکی استخوان

متابولیسم

پذیرش:

تمام روزها ۸ الی ۱۲ ظهر / ۴ الی ۸ شب

پنجشنبه ها فقط صبح ها

تلفن:

۰۱۱-۳۲۲۸۹۱۵۹

آدرس:

مازندران , بابل , میدان کشوری , ابتدای خیابان سرداران ۲ , ساختمان آتیه , طبقه ۴ , واحد ۸

 

توضیحات:

علت پوکی استخوان و راههای پیشگیری از آن

یکی از اصطلاحات پزشکی که این روزها بسیار شنیده می‌شود، پوکی استخوان است. این عارضه با شیوع گسترده‌، حتی در مواردی افراد نه چندان مسن را نیز درگیر عوارض خود می‌کند. پوکی استخوان یا استئوپروز (Osteoporosis)، همانطور که از نامش پیداست، به معنی کم شدن تراکم استخوان است که بدنبال آن قدرت و استحکام استخوان کم شده و تحت این شرایط استخوان در معرض آسیب و شکستگی قرار می‌گیرد.

پوکی استخوان معمولاٌ بتدریج پیشرفت می‌کند و در ابتدا، هیچ علامتی از خود بروز نمی‌دهد تا وقتی که شکستگی ایجاد شود. پوکی استخوان یا استئوپروز می‌تواند در هر استخوانی از بدن ایجاد شود ولی معمولاً شکستگی ناشی از آن، دراستخوان‌های ستون مهره‌ها، لگن و ران بیشتر دیده می‌شود.

چه کسانی بیشتر به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند؟

اغلب افراد در سنین بالا به پوکی استخوان دچار خواهند شد، ولی در زنان پوکی استخوان حتی ممکن است قبل از سن یائسگی آغاز شود؛ با این وجود، شکستگی‌های ناشی از آن در سنین بالاتر ایجاد می‌گردد. بیشترین افرادی که در معرض شکستگی ناشی از پوکی استخوان قرار می‌گیرند، زنان یائسه هستند؛ زیرا در این دوران سطح استروژن به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

شکستگی‌های لگن وخیم‌ترین عارضه استئوپروز یا پوکی استخوان است که سه چهارم شکستگی‌های لگنی در زنان رخ می‌دهد. اگر سنجش تراکم مواد معدنی استخوان را معیار قرار دهیم، تعداد قابل توجهی از زنان بویژه در دوران یائسگی، دچار کاهش توده استخوانی در گردن و استخوان ران می‌باشند.

علل پوکی استخوان

دلایلی که می‌تواند ریسک ابتلا به پوکی استخوان را بالا ببرد عبارتند از:

افزایش سن

عوامل ژنتیکی

استعمال دخانیات و الکل

نداشتن تحرک بدنی (ورزش) مناسب و کافی

کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، پروتئین و ویتامین دی

بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید، کم‌کاری غدد جنسی، آرتریت روماتوئید، بیماری کوشینگ، دیابت و …

مصرف برخی داروها مثل کورتن، لووتیروکسین، فورزماید، هپارین، فنیتوئین و … به مدت طولانی

لازم به ذکر است، در رژیم‌های غذایی نامناسبی که با رعایت آنها فرد دچار کمبود مواد معدنی خواهد شد، بدن این کمبودها را از بافت‌های استخوانی تأمین می‌کند و این روند، در طول زمان باعث فقر استخوان‌ها و در نتیجه پوکی استخوان می‌گردد.
توجه : طبق تحقیقات جدید، مصرف کافئین تأثیر چندانی در استئوپروز نخواهد داشت.

درباره خشکی زانو و علل آن بیشتر بدانید

علائم پوکی استخوان

برخلاف بسیاری از بیماری‌های مزمن، پوکی استخوان جز در موارد حاد که فرد را با شکستگی مواجه می‌کند، علامتی ندارد؛ به همین دلیل استئوپروز را بیماری خاموش نیز می‌نامند. بیشترین شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان به ترتیب در ستون مهره‌ها، استخوان رادیوس و لگن رخ می‌دهد. شکستگی‌های لگن وخیم‌ترین عارضه استئوپروز بوده و حتی در برخی از موارد، می‌توانند سبب مرگ بیمار شوند.

شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان اغلب به دلیل حوادث بسیار معمولی ایجاد می‌شوند که افراد سالم به هیچ وجه در آن موقعیتها دچار شکستگی نخواهند شد. به عنوان مثال می‌توان به شکستگی‌های مهره‌ای اشاره نمود که در بسیاری از آنها با یک فشار مختصر مانند بلند کردن یک جسم، عطسه کردن و خم شدن رخ می‌دهند.

تشخیص پوکی استخوان

معمولاً تست سنجش پوکی استوان در خانوم‌هایی که در سن یائسگی به سر می‌برند یا در مواردی که عامل زمینه‌ای برای پوکی استخوان تشخیص داده شود، انجام خواهد شد. تشخیص استئوپروز، معمولاً با تست سنجش تراکم استخوان انجام می‌شود و مهمولاً در سنین بالا مسجل می‌شود. سنجش تراکم استخوان معمولاً در سنین بالا یا در پی یک شکستگی حاد توسط پزشک متخصص درخواست می‌گردد. عکس‌های رادیوگرافی شاخص خوبی برای تشخیص پوکی استخوان نخواهند بود؛ زیرا نفوذ کم یا بیش از حد اشعه در فیلم عکاسی، روی کیفیت آن تأثیر می‌گذارد و تشخیص را مختل می‌کند. بهترین راه تشخیص استئوپروز، براساس سنجش تراکم مواد معدنی استخوان می‌باشد.

درمان پوکی استخوان

استئوپروز یا پوکی استخوان بیماری است که با تشخیص زود هنگام و اقدامات درمانی مناسب و به موقع، می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد و در مواردی روند بیماری را معکوس نمود تا بهبودی برای بیماری حاصل شود.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

20 + یازده =

118ایران اختلالات هورمونی بانک اطلاعات مشاغل یران تیروئید دکتر علی میرزاپور دکتر علی میرزاپور در بابل دکتر علی میرزاپور فوق تخصص غدد و متابولیسم بزرگسالان در بابل دکتر میرزاپور فوق تخصص غدد دیابت فوق تخصص غدد فوق تخصص غدد در بابل فوق تخصص غدد و متابولیسم بزرگسالان دکتر علی میرزاپور در بابل متابولیسم هیپوفیز
118iran
WordPress SEO fine-tune by Meta SEO Pack from Poradnik Webmastera